Het verwerken van een groeibonus in de netto prijs. Tegen welke valkuilen loop je aan? Zie bijgaand een voorbeeld van wat wij als adviseurs en business controllers vaak tegenkomen...
Case
Case van Recentes

Hoe een groeibonus te verwerken in de netto prijs?

Een grote supermarktketen
Recentes is als geen ander thuis in de controlling van inkoop. We zijn business controllers, gespecialiseerd in leverancierscondities en conditiestelsels. Met onze kennis steunen we de primaire doelen van de inkoop, met uitstekende analyses en procesbewaking, bijdragend aan de beste financiële resultaten. We hebben veel (middel-)grote opdrachtgevers in de retail en proberen voor de opdrachtgever altijd het beste resultaat te behalen.

 

Deze opdrachtgever is een grote supermarktketen. Omdat we voor een lange periode echt onderdeel zijn van het bedrijf, hebben we deze case geschreven vanuit onze opdrachtgever. Onze financiële kennis hebben we ingezet om bij te dragen aan de beste resultaten.

 

De case

Reeds jaren is leverancier X onze preferred supplier voor een belangrijke omzetgroep. De laatste jaren hadden wij min of meer vaste bonusafspraken met onze leverancier. Deze afspraken bestonden uit een gegarandeerde procentuele conditie van 4% over de volledige inkoopwaarde en daarbovenop een groeibonus van 2% indien wij een drempel van € 10 mio inkoopwaarde zouden behalen.

 

Achterafbonus

Deze situatie bleef ongewijzigd tot het moment dat onze organisatie vorig jaar besloot om zoveel mogelijk achteraf afspraken in de nettoprijs te verwerken. Al druk rekenend kwamen wij al gauw tot de conclusie dat onze inkoopprijs ter hoogte van € 100 zou dalen met de gegarandeerde 4% bonusafspraak tot een nieuwe inkoopprijs van € 96. Voor de groeibonus was dit helaas niet mogelijk, aangezien de leverancier eiste dat deze conditie afhankelijk van de inkoopwaarde bleef.

 

Wanneer wij de drempel van € 10 Mio niet zouden aanpassen, dan zou het een stuk lastiger worden om deze drempel te behalen. Zie onderstaand rekenvoorbeeld ter illustratie.

 

jaar x jaar x-1
ingekochte aantallen 102.500 102.500
inkoopprijs 96 100
inkoopwaarde 9.840.000 10.250.000

 

Veiligstellen

Zoals je ziet is het aantal ingekochte artikelen niet gewijzigd, maar behalen we de drempel voor de groeibonus ter hoogte van € 10 Mio inkoopwaarde niet langer. Om dit verlies van ca. € 200k te voorkomen hebben we onze drempel voor de groeibonus eveneens met 4% verlaagd naar € 9,6 Mio. Hierdoor behalen we ook in het nieuwe jaar de groeibonus en kunnen we een bedrag van ca. € 200k veiligstellen.

 

Tevreden?

Maar zijn we nu tevreden? We hebben onze doelstelling toch gerealiseerd? Alle mogelijke achteraf condities zitten toch in de prijs verwerkt en de drempel voor de groeibonus is naar beneden bijgesteld. Laten we voor het beantwoorden van deze vraag nog eens goed kijken naar de uitkomsten van de 2% groeibonus:

 

jaar x jaar x-1 verschil
inkoopwaarde 9.840.000 10.250.000
groeibonus 2% 196.800 205.000 8.200

 

Gemiste kans

Zoals je ziet lopen we in het nieuwe jaar toch nog ruim € 8k mis als gevolg van lagere inkoopprijzen. Om deze bonus te repareren moeten we het percentage van de groeibonus derhalve verhogen naar 2,08%. Zouden we dit niet doen, dan raken we dus ca. 0,1% marge (o.b.v. inkoopwaarde) kwijt. In een markt waar de marges steeds verder onder druk staan en er vaak langdurig moet worden gezocht naar de kleinste marges is dit een gemiste kans.

 

Dit is slechts één voorbeeld van wat we als adviseurs en business controllers vaak tegenkomen. Onze financiële kennis zetten we in om bij te dragen aan een optimaal resultaat.

 

 

© 2019 design: studio nenontwerp
Ontwerp, vormgeving en technische realisatie
Studio nenontwerp  -  www.nenontwerp.nl
Contact
Martin van Wijngaarden
studio@nenontwerp.nl
M 06 1665 0665