Op een verjaardag komt het onderwerp ‘bonussen’ nogal eens ter sprake. Meestentijds stemmen de aanwezigen in met de gebruikelijke moppers over bankiers, managers en politici. Minderheden, die nogal eens zonder nuance worden afgeserveerd in de ‘locker-room talk’. En het zou trouwens best kunnen dat de kritiek in veel gevallen niet onterecht is…
Als het woord ‘bonus’ valt
Recentes-mensen vormen nogal eens een uitzondering. Die gaan rechtop zitten als het woord ‘bonus’ valt. Niet omdat ze horen bij degenen die in ruime mate bonussen opstrijken. Niet omdat ze de Balkenende-norm als ondergrens voor hun beloning beschouwen. Niet omdat ze een hoge plek in de organisatie bekleden zonder dat hun nut voor iedereen duidelijk is. Nee, de Recentes-mensen zijn dagelijks met bonussen bezig. Bonussen tussen leverancier en klant, wel te verstaan!
In de meeste projecten van Recentes inventariseren wij de afspraken met leveranciers en auditen of deze correct zijn afgerekend. Bonussen vormen daar een onderdeel van, maar ook bijvoorbeeld groeistaffels, betalingskorting, retouren en folder-bijdragen.
Bonussen onder de loep
Of bonussen voor een bedrijf echt altijd een toegevoegde waarde hebben, is trouwens nog maar de vraag. Daarover een andere keer meer. Maar wij zien dagelijks dat het veel oplevert om periodiek de bonussen onder de loep te nemen. Wij zien dat het loont om iedere paar jaar een audit te laten doen. En hoe meer bonussen en andere afspraken, hoe meer zin ons werk heeft.
Wij mopperen niet over de bonuscultuur…