1. Nuttig
Elke project levert procesverbeteringen op. Standaard contracten en condities, het vier-ogen-principe, voorspelbare en beheerbare opbrengsten, en duidelijkheid over eigenaarschap. We reiken handvatten aan waarmee de organisatie de controle heeft over de leveranciersopbrengsten. Als dat gewenst is, helpen we zelfs om die te implementeren. Ons GRIP-systeem kan daarbij een krachtig IT-hulpmiddel zijn.
2. Weerstand
Soms ondervinden we weerstand bij de inkopers en controllers van een opdrachtgever. Begrijpelijk; niet iedereen vindt het fijn als zijn/haar werk van de afgelopen jaren wordt geaudit. We werken echter graag positief en respectvol samen; we zijn geen bedreiging. Ons doel is het vinden van ‘verloren’ geld. Daarnaast willen we het samen beter gaan doen. Meestal komen we er – uiteindelijk – prima met elkaar uit.
3. Rendabel
In zo’n 20 projecten hebben we meer dan € 10 miljoen boven water gehaald. Harde cash, niet gebudgetteerd, voor de opdrachtgever. Ieder project heeft tenminste de bestede uren gedekt. Soms meer dan dat. Bovendien zijn de bevindingen en adviezen over ‘hoe-het-beter-kan’ gratis inbegrepen.
4. Verrassend
Regelmatig verrassen we inkopers en controllers met, bijvoorbeeld, gevonden contracten. ‘Waar haal je die vandaan?’ horen we frequent. Wij graven, met respect uiteraard, in alle hoeken en gaten, zowel digitaal als fysiek. Soms halen we in een proces een ‘lek boven water’, waardoor er al jaren geld verdwijnt. Onze opbrengst is nooit gebudgetteerd, dus altijd een meevaller in de P&L.
5. Volharding loont
Werken voor Recentes is echt niet altíjd leuk. Drie maanden lang alleen maar contracten lezen om een klein aantal bonusafspraken te vinden. Nauwgezet inkoopdata verzamelen en analyseren. Lang en vaak corresponderen met leveranciers. Tegenslagen incasseren. Ons belang onderschikken aan dat van de opdrachtgever. En ook: successen vieren! Volharding loont.
6. Contractmanagement is niet voldoende
Contractmanagement in brede zin is in heel veel organisaties een probleem. De kernpunten zijn: eigenaarschap, denken in eilandjes, wisselingen in personeel en veranderingen in structuur. Het mooiste systeem is nutteloos als de omliggende processen niet strak zijn ingericht!
7. Recentes’ mensen zijn bijzonder
Arrogant zijn we niet. Maar we durven wél te zeggen dat onze mensen ‘een soort apart’ zijn. Allemaal bewaken we met veel inzet, volharding en scherpte de portemonnee van de opdrachtgever. Recentes’ mensen zijn prettig om mee samen te werken en richten zich op de oplossing. Soms met pijnlijke analyses, maar altijd met raad en daad om verbeteringen door te voeren.
8. Wij werken zelfstandig, maar houden contact
Medewerkers van onze opdrachtgevers weten vaak niet eens dat wij ‘extern’ zijn. Ze zijn soms verrast dat te horen. Wij mengen ons in de organisatie en gaan (redelijk) geruisloos onze gang. Als in de opstart de informatiebronnen voor ons geopend zijn, werken we heel zelfstandig. Wij analyseren; als we denken een claim te hebben, informeren we eerst de inkoper. Daarmee voorkomen we onnodige vragen aan leveranciers. Wij doen het werk, zo nodig tot aan de daadwerkelijke betaling toe.
9. Humor geeft energie
Gelukkig is Recentes niet exclusief een mannenbedrijf. In ons werk hebben we wel af en toe wel wat ‘jongensachtige humor’ nodig, om weer even te lachen en energie te tanken. Hard werken en toch ontspannen, in evenwicht. Professioneel, maar soms ook luchtig. Juist omdat we onszelf ook wel kunnen relativeren.
10. Boekhouden is een vak
Het beeld van de boekhouding als saai en stoffig werk is onterecht. Onbekend maakt onbemind. Vaak zijn er bij onze opdrachtgevers betrokken en gedreven mensen werkzaam, die de portemonnee van hun werkgever actief bewaken (alsof het hun eigen portemonnee is). Wij kennen hun vak, spreken hun taal en uiten onze waardering voor hun kennis en inzet. En let wel: deze mensen maken de jaarrekening, die de ultieme waarheid over het bedrijf vertelt! Daar kan geen marketingverhaal tegenop.
11. Verschillende reacties
Wij zien de inkopers, controllers en administrateurs van onze opdrachtgevers als collega’s. Hun reactie op onze resultaten verschillen vaak. De één trekt het boetekleed aan: ‘Wij hebben dus veel fouten gemaakt’. De ander zit meer in de ontkenning en probeert misschien passief weerstand te bieden. Maar wij zijn niet van ‘naming and shaming’. We ruimen het verleden op, zodat we kunnen leren van wat niet goed gegaan is. Daarna helpen we de toekomst beter in te richten.
Wil je weten wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen? Maak een afspraak met Jaap Wieman voor een vrijblijvende kennismaking.
Telefoon: 06-49614231
E-mail: jaap.wieman@recentes.nl